Versailles, totaalkunstwerk

Centrum van de macht

  • Lodewijk reisde weinig en bepaalde dat Versailles het symbolische centrum van de wereld moest worden. Hij breidde het voormalige jachtslot uit tot een paleisstad met 20.000 inwoners. Het werd een totaalkunstwerk, waar elk detail verwees naar de grootsheid, waardigheid en goede smaak van de koning. Het paleis stond model voor de andere hoven in Europa.

     

    Pierre Patel: Slot en tuin van Versailles, 1668

  • Charles le Brun kreeg de artistieke leiding over de bouw en inrichting. Hij bracht in Parijs een groot aantal werkplaatsen samen onder in het fabriekscomplex van Gobelin. Daar werden alle kunst- en gebruiksvoorwerpen voor het paleis vervaardigd.
  • De door Le Brun geformuleerde Franse variant op de barok heet Style Louis XIV. Deze is helemaal gericht op pracht en praal, en formeler (minder op gevoelens gericht) dan de Italiaanse barok.

    - Composities zijn klassieker en symmetrischer, maar nog wel beweeglijk (personen in allerlei houdingen).
    - Er is grote aandacht voor details en reliëf, vooral bij de meubels en in de plafond- en wandversiering.
    - Portretten vertonen weinig expressie of emotie. Figuren hebben meestal een waardige en welwillende uitstraling. Lodewijk werd vaak allegorisch afgebeeld (als Jupiter of Apollo), voorzien van koninklijke attributen.
    - Versailles is het mooiste voorbeeld van de integratie van kunstdisciplines.
  • De symmetrische vorm en de symboliek van het paleis werden doorgezet in de tuinaanleg. Beelden en fonteinen met mythologische figuren suggereren de macht van de koning. Tegelijk geeft het hele ontwerp de overwinning weer van de mens op de ongecultiveerde natuur.

Leg uit

 

plafondfresco in de Salon d'Apollo, de slaapkamer van Lodewijk

Top